Skip to main content

Bases de la Clínica Humana

Titulació

Medicina

Assignatura

Bases de la Clínica Humana

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

2

Crèdits

9,0

Semestre

Anual

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàNoèlia Téllez Besolí

Professorat col·laborador

  • Anna Fabrega Santamaria
  • Joan Cartanyà Bonvehí
  • Lluís Rodríguez Fernández
  • Clara Joaquín Ortiz
  • Ester Bonfill Teixidor
  • Judit Hermoso Bosch
  • Judit Serra Pladevall
  • Maria Mercedes Nogueras Mas
  • Rosa Maria Burgos Pelaez

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 3. Salut i benestar

Objectius

Un cop incorporats tots els elements propis de les matèries de formació bàsica que basteixen els fonaments sobre els quals es construeix l'aprenentatge de la clínica, els alumnes s'exposen a aquesta assignatura, que els introdueix en els elements genèrics i determinants del dany corporal, les malalties i la pèrdua de la condició de salut.

Tot revisant casos clínics relacionats amb malalties d'alta prevalença, Bases de la Clínica Humana permet comprendre i adquirir les nocions bàsiques de com les condicions nutricionals o immunitàries influeixen en la salut de les persones o de com determinats microorganismes poden provocar malalties infeccioses.

Paral·lelament, els estudiants assoleixen un nivell òptim en la comprensió i la capacitat d'identificació de les lesions principals que el cos humà pot patir.

Resultats d'aprenentatge

  • Coneix les característiques dels diferents teixits, de diferents situacions de lesió, adaptació i mort cel·lular. Inflamació.
  • Coneix els fonaments de la fisiopatologia de la fibrosi en diferents òrgans i sistemes.
  • Coneix amb profunditat la fisiopatologia dels traumatismes i les ferides (que inclouen cremades, congelacions i altres tipus de ferides i lesions). Cicatrització. Hemorràgia quirúrgica i profilaxi tromboembòlica.
  • Coneix els elements bàsics de la fisiopatologia del sistema immune.
  • Disposa dels coneixements bàsics de les malalties immunitàries.
  • Coneix els fonaments de la microbiologia i la parasitologia.
  • Comprèn els mecanismes genètics bàsics que operen en el món microbià.
  • Comprèn els principals agents infecciosos i els seus mecanismes d'acció.
  • Identifica correctament les característiques morfològiques i moleculars distintives dels elements microbians (virus, bacteris, fongs i paràsits) relacionats amb patologies humanes habituals.
  • Coneix els conceptes metodològics bàsics de la microbiologia clínica.
  • Classifica correctament els elements microbians (virus, bacteris, fongs i paràsits) relacionats amb patologies humanes habituals.
  • Coneix les principals tècniques de diagnòstic microbiològic i parasitològic i n'interpreta els resultats.
  • Identifica les necessitats nutricionals i d'alimentació de les diferents etapes del cicle vital.
  • Adquireix les bases de l'epidemiologia nutricional.
  • Interpreta correctament indicadors antropomètrics.
  • Coneix les principals manifestacions de la malaltia i la nutrició.
  • Reconeix, diagnostica i orienta en el maneig de patologies de la nutrició.
  • Valora, tenint en compte diferents factors, l'estat nutricional i elabora una dieta adequada a les diferents circumstàncies.
  • Assumeix diferents responsabilitats en el treball individual o col·laboratiu i avalua els resultats obtinguts.
  • Comprèn els fonaments dels processos neoformatius.
  • Disposa dels coneixements bàsics de les malalties tumorals.
  • Assumeix diferents responsabilitats en el treball individual o col·laboratiu i avalua els resultats obtinguts.
  • Aplica els seus coneixements per a la resolució de problemes en àmbits laborals complexos o professionals i especialitzats que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
  • Identifica les seves pròpies necessitats formatives i sap organitzar el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia en tot tipus de contextos (estructurats o no).

Competències

Generals

  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.

Específiques

  • Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
  • Comprendre i reconèixer els efectes, mecanismes i manifestacions de la malaltia en l'estructura i funció del cos humà.
  • Comprendre i reconèixer l'estructura i funció normal del cos humà a nivell molecular, cel·lular, tissular, orgànic i de sistemes en les diferents etapes de la vida i en tots dos sexes.

Bàsiques

  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

  1. Dany corporal
    • Inflamació aguda i crònica
    • Sèpsia
    • Resposta immunitària a les cremades
  2. Immunologia
    • Principals elements cel·lulars i moleculars del sistema immunitari
    • Fisiologia del sistema immunitari i de les estructures implicades
    • Bases genètiques de la immunitat humana
    • Resposta immunitària i inflamació
    • Immunoteràpia
  3. Microbiologia
    • Principals agents infecciosos i mecanismes d'acció
    • Sèpsia
    • Estructura i morfologia dels microorganismes
    • Taxonomia i classificació de la diversitat microbiana
    • Fonaments de la microbiologia i la parasitologia
    • Fonaments genètics i metabòlics dels microorganismes
    • Tècniques de diagnòstic microbiològic i parasitològic i interpretació dels resultats
  4. Nutrició humana
    • Principis bàsics de la nutrició humana
    • Epidemiologia nutricional
    • Indicadors antropomètrics
  5. Oncologia
    • Cèl·lules canceroses i sistema immunitari
    • Càncer i immunoteràpia
    • Alteracions del creixement i la diferenciació cel·lular

Avaluació

L'estructura d'avaluació s'adapta a l'enfocament pedagògic, de manera que els exàmens convencionals de coneixements es combinen amb una valoració integral de l'adquisició de les habilitats i actituds esperades com a resultats d'aprenentatge.

El criteri previ que tot estudiant ha d'acomplir per accedir a ser avaluat és l'assistència a un mínim del 80 % de les sessions d'ACC.

Un cop assolit aquest percentatge, l'avaluació es desenvolupa aplicant el criteri general de la Facultat de Medicina. Es realitzarà a partir de les següents instruments d'avaluació i en els percentatges que s'indiquen:

Avaluació continuada

-          50%  Registre de les activitats desenvolupades durant l'assignatura. Inclou:

o   Prova d'avaluació aprofitament dels casos clínics

o   Resolució de qüestionaris o tasques vinculades als casos o tallers i la participació activa durant les sessions. 

Avaluació final 

-          50% Prova final de coneixements 

Per aprovar l'assignatura cal una nota igual o superior a 5 sobre 10 en la nota global de l'assignatura i en l'avaluació de coneixements.

Només és recuperable l'avaluació dels coneixements (50 % de la nota global).

A l'aula virtual de l'assignatura s'informarà de les dates de realització i lliurament de les diferents activitats d'avaluació, així com també dels criteris de correcció que s'apliquen. També de la concreció de les activitats i de les proves.

Metodologia

Els continguts de l'assignatura es despleguen a través d'un conjunt de casos clínics paradigmàtics de l'exercici dels diversos apartats de l'assignatura. Sobre aquests casos, els estudiants treballen, individualment o col·lectiva, fins assolir els resultats d'aprenentatge planificats. Aquest assoliment s'aconsegueix gràcies a la complementació del cas clínic amb d'altres metodologies docents diverses, dissenyades per aportar els elements pedagògics de la manera més efectiva. Setmanalment, els estudiants dediquen 6 hores al treball grupal dels casos, 8 hores a tallers, 8 hores a classes magistrals amb format tradicional, 3 hores a tutories i 6 hores a treball autònom. A més a més, l'assignatura s'associa a activitats de pràctiques de laboratori.

Metodologia Percentatge d'ús
Aprenentatge basat en casos clínics (ACC) 22 %
Tallers / laboratoris 40 %
Classes magistrals / seminaris 38 %

Bibliography

Bàsica

  • Abbas A, Lichtman A, and Pillai S (2021). Cellular and Molecular Immunology (10 ed.). Elsevier.
  • Gil,A (2017). Tratado de Nutrición: Tomo I, IV y V (3 ed.). Médica-Panamericana.
  • Kumar, V., Abbas, A.K., Aster, J. C. (2015). Robbins y Cotran. Patología estructural y funcional. Recuperat de https://www-clinicalkey-com.biblioremot.uvic.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20140026020
  • Murray, P. R., Rosenthal, K. S., Pfaller, M. A. (2017). Microbiología Médica, 8.ª Edición. Recuperat de https://www-clinicalkey-com.biblioremot.uvic.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20160009002
  • Olazabal Olarreaga, I., Arias Navalón, J. A. (2018). Inmunología Básica para Medicina. Recuperat de https://www-clinicalkey-com.biblioremot.uvic.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20170035036

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

No trobes el que busques?

Contacta'ns

Si tens algun dubte, nosaltres tenim la resposta

Contacte