Titulació
Medicina
Assignatura
El Cervell i les seves Funcions
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
5
Crèdits
9,0
Semestre
Anual
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G15, presencial, tarda | català | Javier Montalban Gairín |
G55, presencial, tarda | català | Javier Montalban Gairín |
Professorat col·laborador
- Àngels Font Padrós
- Daniel Badia Jobal
- Eulàlia Puigdecanet Riubugent
- Irene Veganzones Guanyabens
- Manuel Crespo Casal
- Mar Tintoré Subirana
- Maria Antònia Balet Duat
- Marta Serrallonga Mercader
- Nuria Matos Calvo
- Patricia Pozo Rosich
- Francesc Sant Masoliver
- Natàlia Mas Sala
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 3. Salut i benestar
Objectius
Els objectius d'aquesta assignatura es defineixen específicament en el pla de treball d'acord amb els resultats d'aprenentatge de cada bloc de contingut.
Resultats d'aprenentatge
- Coneix la malaltia tumoral, el seu diagnòstic i maneig.
- Reconeix, diagnostica i orienta el maneig de les principals patologies del sistema nerviós central i perifèric.
- Reconeix, diagnostica i orienta el maneig de les principals patologies infeccioses en els diferents òrgans i aparells.
- Coneix els principals grups de fàrmacs, dosis, vies d'administració i farmacocinètica. Interaccions i efectes adversos.
- Comprèn els processos de prescripció i farmacovigilància.
- Coneix la farmacologia dels diferents aparells i sistemes. Fàrmacs analgèsics, antineoplàsics, antimicrobians i antiinflamatoris.
- Analitza les capacitats personals i professionals pròpies en relació amb diferents àmbits de la pràctica professional.
- Defineix objectius d'aprenentatge propis i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb els mateixos objectius i amb el temps de què disposa.
- Actua en les situacions habituals i les que són pròpies de la professió amb compromís i responsabilitat.
- Comunica a tot tipus d'audiències (especialitzades o no) de manera clara i precisa coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions.
- Identifica les seves pròpies necessitats formatives i és capaç d'organitzar el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia en tot tipus de contextos (estructurats o no).
Competències
Generals
- Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
- Reconèixer el paper d'un mateix en equips multiprofessionals i assumir el lideratge quan sigui apropiat, tant en el subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
- Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.
Específiques
- Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
- Comprendre i reconèixer els agents causants i els factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de les malalties.
- Dur a terme un examen físic i una valoració mental.
- Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament i aplicar els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
- Plantejar i proposar mesures preventives adequades a cada situació clínica.
- Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.
Bàsiques
- Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
- Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.
Continguts
- Exploració neurològica
- Proves complementàries en patologia neurològica
- Fàrmacs en patologia neurològica
- Indicació i tècniques quirúrgiques en les malalties del sistema nerviós central o perifèric
- Neuroplasticitat i neurorehabilitació
- Cefalees
- Neuràlgies cranials (neuràlgia trigeminal i occipital)
- Malalties inflamatòries i desmielinitzants del sistema nerviós central
- Trastorns del moviment
- Trastorns neurocognitius
- Malalties de motoneurona. Esclerosi lateral amiotròfica
- Malalties neuromusculars
- Anamnesi dirigida a pacients neurològics
- Epilèpsia. Síndromes epilèptiques
- Ictus isquèmic i hemorràgic
- Meningoencefalitis
- Traumatisme cranioencefàlic
Avaluació
L'estructura d'avaluació d'aquesta assignatura es porta a terme de manera continuada i combina una avaluació més centrada en els coneixements i els continguts treballats, i una altra que integra la valoració de les habilitats, aptituds i actituds esperades com a resultats d'aprenentatge.
Es realitzarà a partir de les següents instruments d'avaluació i en els percentatges que s'indiquen:
Avaluació continuada
25% Registre de les tasques realitzades en el marc de la resolució dels ACC i el treball col·laboratiu. (C)
20% Prova d'aprofitament pràctic de les ACC (B)
10 % Registre de la participació activa als tallers (D)
5 % Informe de pràctiques de simulació (E)
Avaluació final
- 40 % Prova final de coneixements de l'assignatura (PEM) (A)
Altres criteris d'avaluació
Per tal de poder ser avaluat de l'assignatura cal tenir una assistència mínima del 80% de les sessions de casos clínics (ACC).
Per superar l'assignatura cal obtenir:
- Mínim de 4,5 tant en l'examen de l'apartat A (PEM) com en el de l'apartat B (PORC)
- Mínim de 5 del promig ponderat dels apartats A + B (A compta un 66,7% i B un 33.3%)
- Mínim de 5 en la nota global de l'assignatura (incloent els apartats A+B+C+D+E).
- Només són recuperables els apartats A i B.
- En cas de plagi o qualsevol altra irregularitat es procedirà d'acord a la normativa acadèmica UVic-UCC.
A l'aula virtual de l'assignatura s'informarà de les dates de realització i lliurament de les diferents activitats d'avaluació, així com també dels criteris de correcció que s'apliquen. També de la concreció de les activitats i de les proves.
Metodologia
La metodologia de l'assignatura es desenvolupa d'acord amb la relació d'activitats plantejades. Inclou sessions amb tot el grup classe i també amb un grup dirigit per a la realització dels casos clínics. L'activitat docent es complementa amb una estada clínica de pràctiques.
Metodologia | Percentatge d'ús |
---|---|
Aprenentatge basat en casos clínics (ACC) | 22 % |
Tallers / laboratoris | 41 % |
Classes magistrals / seminaris | 33 % |
Simulació | 4 % |
Bibliography
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.