Skip to main content

El Cervell i les seves Funcions

Titulació

Medicina

Assignatura

El Cervell i les seves Funcions

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

5

Crèdits

9,0

Semestre

Anual

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardacatalàJavier Montalban Gairín
G55, presencial, tardacatalàJavier Montalban Gairín

Professorat col·laborador

  • Àngels Font Padrós
  • Daniel Badia Jobal
  • Eulàlia Puigdecanet Riubugent
  • Irene Veganzones Guanyabens
  • Manuel Crespo Casal
  • Mar Tintoré Subirana
  • Maria Antònia Balet Duat
  • Marta Serrallonga Mercader
  • Nuria Matos Calvo
  • Patricia Pozo Rosich
  • Francesc Sant Masoliver
  • Natàlia Mas Sala

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 3. Salut i benestar

Objectius

Els objectius d'aquesta assignatura es defineixen específicament en el pla de treball d'acord amb els resultats d'aprenentatge de cada bloc de contingut.

Resultats d'aprenentatge

  • Coneix la malaltia tumoral, el seu diagnòstic i maneig.
  • Reconeix, diagnostica i orienta el maneig de les principals patologies del sistema nerviós central i perifèric.
  • Reconeix, diagnostica i orienta el maneig de les principals patologies infeccioses en els diferents òrgans i aparells.
  • Coneix els principals grups de fàrmacs, dosis, vies d'administració i farmacocinètica. Interaccions i efectes adversos.
  • Comprèn els processos de prescripció i farmacovigilància.
  • Coneix la farmacologia dels diferents aparells i sistemes. Fàrmacs analgèsics, antineoplàsics, antimicrobians i antiinflamatoris.
  • Analitza les capacitats personals i professionals pròpies en relació amb diferents àmbits de la pràctica professional.
  • Defineix objectius d'aprenentatge propis i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb els mateixos objectius i amb el temps de què disposa.
  • Actua en les situacions habituals i les que són pròpies de la professió amb compromís i responsabilitat.
  • Comunica a tot tipus d'audiències (especialitzades o no) de manera clara i precisa coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions.
  • Identifica les seves pròpies necessitats formatives i és capaç d'organitzar el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia en tot tipus de contextos (estructurats o no).

Competències

Generals

  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
  • Reconèixer el paper d'un mateix en equips multiprofessionals i assumir el lideratge quan sigui apropiat, tant en el subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.

Específiques

  • Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
  • Comprendre i reconèixer els agents causants i els factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de les malalties.
  • Dur a terme un examen físic i una valoració mental.
  • Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament i aplicar els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
  • Plantejar i proposar mesures preventives adequades a cada situació clínica.
  • Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.

Bàsiques

  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

  1. Exploració neurològica
  2. Proves complementàries en patologia neurològica
  3. Fàrmacs en patologia neurològica
  4. Indicació i tècniques quirúrgiques en les malalties del sistema nerviós central o perifèric
  5. Neuroplasticitat i neurorehabilitació
  6. Cefalees
  7. Neuràlgies cranials (neuràlgia trigeminal i occipital)
  8. Malalties inflamatòries i desmielinitzants del sistema nerviós central
  9. Trastorns del moviment
  10. Trastorns neurocognitius
  11. Malalties de motoneurona. Esclerosi lateral amiotròfica
  12. Malalties neuromusculars
  13. Anamnesi dirigida a pacients neurològics
  14. Epilèpsia. Síndromes epilèptiques
  15. Ictus isquèmic i hemorràgic
  16. Meningoencefalitis
  17. Traumatisme cranioencefàlic

Avaluació

L'estructura d'avaluació d'aquesta assignatura es porta a terme de manera continuada i combina una avaluació més centrada en els coneixements i els continguts treballats, i una altra que integra la valoració de les habilitats, aptituds i actituds esperades com a resultats d'aprenentatge. 

Es realitzarà a partir de les següents instruments d'avaluació i en els percentatges que s'indiquen:

Avaluació continuada

25%  Registre de les tasques realitzades en el marc de la resolució dels ACC i el treball col·laboratiu. (C)
20%  Prova d'aprofitament pràctic de les ACC (B)
10 %  Registre de la participació activa als tallers (D)
5 %  Informe de pràctiques de simulació (E)


Avaluació final 

  • 40 % Prova final de coneixements de l'assignatura (PEM) (A)

Altres criteris d'avaluació

Per tal de poder ser avaluat de l'assignatura cal tenir una assistència mínima del 80% de les sessions de casos clínics (ACC).

Per superar l'assignatura cal obtenir:

  • Mínim de 4,5 tant en l'examen de l'apartat A (PEM) com en el de l'apartat B (PORC)
  • Mínim de 5 del promig ponderat dels apartats A + B (A compta un 66,7% i B un 33.3%)
  • Mínim de 5 en la nota global de l'assignatura (incloent els apartats A+B+C+D+E).
  • Només són recuperables els apartats A i B.
  • En cas de plagi o qualsevol altra irregularitat es procedirà d'acord a la normativa acadèmica UVic-UCC.

A l'aula virtual de l'assignatura s'informarà de les dates de realització i lliurament de les diferents activitats d'avaluació, així com també dels criteris de correcció que s'apliquen. També de la concreció de les activitats i de les proves.

 

Metodologia

La metodologia de l'assignatura es desenvolupa d'acord amb la relació d'activitats plantejades. Inclou sessions amb tot el grup classe i també amb un grup dirigit per a la realització dels casos clínics. L'activitat docent es complementa amb una estada clínica de pràctiques.

Metodologia Percentatge d'ús
Aprenentatge basat en casos clínics (ACC) 22 %
Tallers / laboratoris 41 %
Classes magistrals / seminaris 33 %
Simulació 4 %

Bibliography

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

No trobes el que busques?

Contacta'ns

Si tens algun dubte, nosaltres tenim la resposta

Contacte