Titulació
Medicina
Assignatura
Exploració I
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
3
Crèdits
6,0
Semestre
Anual
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G15, presencial, tarda | català | Joan Carles Trullàs Vila |
G55, presencial, tarda | català | Joan Carles Trullàs Vila |
Professorat col·laborador
- Joan Cartanyà Bonvehí
- Marta Expósito Izquierdo
- Christelle Ferrà Coll
- Joan Salo Rich
- Juan Manuel Díaz Gómez
- Marta Parera Roig
- Oscar Mascaró Cavaller
- Roger Codinachs Alsina
- Domingo Ruiz Hidalgo
- Isaac Pons Martin Del Campo
- Manuel Crespo Casal
- Montserrat Domènech Santasusana
- Xavier Pla Salas
- Albert Altés Hernandez
- Josep Maria Vilaseca Llobet
- Luis Guirado Perich
- Maria Antonia Baraldes Farré
- Meritxell Royuela Juncadella
- Mireia Miquel Planas
Objectius
Aquesta assignatura inicia el cicle clínic dels estudis de Medicina a la UVic-UCC.
Durant els dos anys precedents, i seguint la metodologia ACC del pla d'estudis, has hagut de treballar alguns conceptes relacionats amb la pràctica clínica de qualitat, però és ara quan t'endinsaràs en l'aprenentatge del coneixement aplicat i la seva implementació.
El contingut de les matèries que es treballen té un lligam amb la resta d'assignatures de tercer curs i s'emmarca dins dels principis clínics de la fisiopatologia, la semiologia i la propedèutica dels processos que, posteriorment, es treballaran a fons en les assignatures que inclouen la patologia per òrgans i sistemes (a tercer curs, cardiovascular, oncohematològic, hepatodigestiu i nefrourinari).
Tanmateix es tenen en consideració els eixos fonamentals de la Facultat de Medicina aplicats en un context d'iniciació a la pràctica mèdica.
Resultats d'aprenentatge
- Fa una anamnesi completa centrada en el pacient i orientada a les diverses patologies i n'interpreta el significat.
- Fa correctament l'exploració física bàsica.
- Coneix els aspectes de la comunicació amb pacients, familiars i el seu entorn social: models de relació clínica, entrevista, comunicació verbal, no verbal i interferències.
- Mostra habilitats per donar males notícies.
- Redacta històries, informes, instruccions i altres registres de manera comprensible per a pacients, familiars i altres professionals.
- Coneix les indicacions de les proves bioquímiques, hematològiques, immunològiques, microbiològiques, anatomopatològiques i d'imatge.
- Avalua de forma global els processos d'aprenentatge duts a terme d'acord amb les planificacions i objectius plantejats i estableix mesures de millora individual.
- Elabora informes i documents escrits (principalment de caràcter tècnic) amb correcció ortogràfica i gramatical en català, castellà i anglès.
- Utilitza adequadament el llenguatge oral (verbal i no verbal) en la interacció personal i professional.
- Aplica els seus coneixements per a la resolució de problemes en àmbits laborals complexos o professionals i especialitzats que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
- Utilitza el llenguatge audiovisual i els seus diferents recursos per expressar i presentar continguts vinculats al coneixement específic de l'àmbit.
Competències
Genèriques
- Reconèixer el paper d'un mateix en equips multiprofessionals i assumir el lideratge quan sigui apropiat, tant en el subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
- Reconèixer el paper d'un mateix en equips multiprofessionals i assumir el lideratge quan sigui apropiat, tant en el subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
- Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.
- Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.
Específiques
- Dur a terme un examen físic i una valoració mental.
- Dur a terme un examen físic i una valoració mental.
- Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant.
- Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant.
- Reconèixer els elements essencials de la professió mèdica, inclosos els principis ètics, les responsabilitats legals i l'exercici professional centrat en el pacient.
- Reconèixer els elements essencials de la professió mèdica, inclosos els principis ètics, les responsabilitats legals i l'exercici professional centrat en el pacient.
Bàsiques
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Transversals
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
Continguts
- Bases metodològiques del diagnòstic mèdic. Interpretació clínica de les proves
- Signes i símptomes generals
- Examen físic i ètica
- Examen físic general
- Signes vitals
- Exploració física per aparells
- Comunicació amb el pacient
- Patologia general dels aparells i sistemes: cardiovascular, oncohematològic, hepatodigestiu i nefrourinari
Avaluació
- [A] 40 %: avaluació dels coneixements bàsics del conjunt de l'assignatura. Aquest és l'únic apartat recuperable
- [B] 20 %: avaluació dels coneixements aplicats
- [C] 25 %: treball col·laboratiu i en equip durant l'aprenentatge basat en casos clínics
- [D] 10 %: participació activa en les activitats teoricopràctiques
- [E] 5 %: auto i heteroavaluació
Nota: per superar l'assignatura cal aprovar per separat l'apartat A i els apartats B + C + D.
Metodologia
La metodologia és fonamentalment participativa i es basa en una combinació dels instruments docents següents:
- Aprenentatge basat en casos clínics
- Tallers
- Laboratoris d'habilitats
- Simulacions
- Classes magistrals
Bibliografia
Bàsiques
- Farreras, V., Rozman, C., Cardellach López, F. (2016). Medicina Interna. Recuperat de https://www-clinicalkey-com.biblioremot.uvic.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20151017483
- Farreras, V., Rozman, C., Cardellach López, F. (2016). Medicina Interna. Recuperat de https://www-clinicalkey-com.biblioremot.uvic.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20151017483
- Jameson, JL., Fauci, A.S., Kasper, D.L., Hauser, S.L., Longo, D.L., Loscalzo, J. (2018). Harrison's Principles of Internal Medicine (20 ed.). McGraw-Hill Medical.
- Jameson, JL., Fauci, A.S., Kasper, D.L., Hauser, S.L., Longo, D.L., Loscalzo, J. (2018). Harrison's Principles of Internal Medicine (20 ed.). McGraw-Hill Medical.
- McGee, S (2017). Evidence-Based Physical Diagnosis (4 ed.). Elsevier.
- McGee, S (2017). Evidence-Based Physical Diagnosis (4 ed.). Elsevier.
- Swartz, M (2015). Tratado de semiología: Anamnesis y exploración física. Recuperat de https://www-clinicalkey-com.biblioremot.uvic.cat/student/content/toc/3-s2.0-C2014000514X
- Swartz, M (2015). Tratado de semiología: Anamnesis y exploración física. Recuperat de https://www-clinicalkey-com.biblioremot.uvic.cat/student/content/toc/3-s2.0-C2014000514X
Complementària
El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del campus virtual.