Skip to main content

La Reproducció Humana

Titulació

Medicina

Assignatura

La Reproducció Humana

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

4

Crèdits

9,0

Semestre

Anual

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardacatalàMaria Elena Carreras Moratonas
G55, presencial, tardacatalàMaria Elena Carreras Moratonas

Professorat col·laborador

  • Arzanzu Montserrat Montells Llaberia
  • Carlota Rodo Rodríguez
  • Fèlix Bosch Llonch
  • Mireia Vargas Buján
  • Nerea Maiz Elizaran
  • Susanna Vilaseca Giralt

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 3. Salut i benestar

Objectius

Els objectius d'aquesta assignatura es defineixen específicament en el pla de treball d'acord amb els resultats d'aprenentatge de cada bloc de contingut.

Resultats d'aprenentatge

  • Coneix la gametogènesi, fecundació i implantació.
  • Coneix les bases de la contracepció de baix risc i de les tècniques de reproducció assistida.
  • Coneix l'embaràs i els parts normal i patològic. Puerperi.
  • Coneix les principals malalties que apareixen durant la gestació, especialment els trastorns hipertensius de l'embaràs i el part prematur
  • Adquireix bases de perinatologia.
  • Reconeix, diagnostica i orienta l'abordatge de les principals patologies ginecològiques, tant pel que fa a l'úter, com a l'ovari, com a la vulva i el sol pelvià.
  • Reconeix, diagnostica i orienta l'abordatge de les principals patologies mamàries.
  • Reconeix, diagnostica i orienta l'abordatge de les principals patologies infeccioses en els diferents òrgans i aparells i durant la gestació.
  • Explora l'embaràs i en fa el seguiment.
  • Coneix els principals grups de fàrmacs, dosis, vies d'administració i farmacocinètica. Interaccions i efectes adversos.
  • Comprèn correctament els processos de prescripció i farmacovigilància.
  • Coneix la farmacologia dels diferents aparells i sistemes. Fàrmacs analgèsics, antineoplàsics, antimicrobians i antiinflamatoris.
  • Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió: dol perinatal, sexologia, seguretat de pacient, violència obstètrico-ginecològica, alletament matern i agressions sexuals.
  • Analitza les capacitats personals i professionals pròpies en relació amb diferents àmbits de la pràctica professional.
  • Defineix objectius d'aprenentatge propis i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb aquests objectius i amb el temps de què disposa.
  • Identifica les seves pròpies necessitats formatives i sap organitzar el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia en tot tipus de contextos (estructurats o no).
  • Comunica coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions de manera clara i precisa a tot tipus d'audiències (especialitzades o no).

Competències

Generals

  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
  • Ésser capaç de formular hipòtesis i de recollir i valorar de manera crítica la informació per poder resoldre problemes seguint el mètode científic.
  • Reconèixer el paper d'un mateix en equips multiprofessionals i assumir el lideratge quan sigui apropiat, tant en el subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.

Específiques

  • Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
  • Comprendre i reconèixer els agents causants i els factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de les malalties.
  • Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament i aplicar els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
  • Exercir la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seves creences i cultura.
  • Plantejar i proposar mesures preventives adequades a cada situació clínica.
  • Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.

Bàsiques

  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

  • Gametogènesi, fecundació i implantació
  • Desenvolupament i estructura de la placenta, membranes i líquid amniòtic
  • Diagnòstic de la gestació
  • Durada de la gestació
  • Modificacions fisiològiques durant la gestació
  • Desenvolupament del fetus
  • Trastorns del creixement fetal
  • Estudi anatòmic-clínic de la pelvis
  • Estàtica fetal
  • Control de la gestació
  • Criteri de gestació de risc
  • Mètodes de control i diagnòstic durant la gestació
  • Patologia de l'embaràs
  • Patologia mèdica associada a la gestació: estats hipertensius i part prematur.
  • Fetge i embaràs. Trastorns hematològics. Alteracions dermatològiques
  • Patologia infecciosa i malalties de transmissió sexual
  • Assistència al part normal i per cesària
  • Inducció al part
  • Puerperi normal i patològic
  • El fetus com a pacient i cirurgia intrauterina
  • Patologia ginecològica benigna
  • Patologia ginecològica oncològica
  • Patologia de sol pelvià
  • Procés de fertilitat: anticoncepció i reproducció assistida
  • Patologia més freqüent de la mama
  • Nocions de : dol perinatal, sexologia, seguretat del pacient, violència obstètrico-ginecològica, alletament matern i agressions sexuals.

Avaluació

L'estructura d'avaluació d'aquesta assignatura es porta a terme de manera continuada i combina una avaluació més centrada en els coneixements i els continguts treballats, i una altra que integra la valoració de les habilitats, aptituds i actituds esperades com a resultats d'aprenentatge. 

Es realitzarà a partir de les següents instruments d'avaluació i en els percentatges que s'indiquen:

Avaluació continuada

-          25%  Registre de les tasques realitzades en el marc de la resolució dels ACC i el treball col·laboratiu. (C)

-          20%  Prova d'aprofitament pràctic de les ACC (B)

-          10 %  Registre de la participació activa als tallers (D)

-          5 %  Informe de pràctiques de simulació (E)

Avaluació final 

-          40 % Prova final de coneixements de l'assignatura (PEM) (A)

Altres criteris d'avaluació

-          Per tal de poder ser avaluat de l'assignatura cal tenir una assistència mínima del 80% de les sessions de casos clínics (ACC).

-          Per superar l'assignatura cal obtenir un 5 de la mitjana ponderada dels apartats A + B. Només es realitzarà mitjana de l'assignatura quan el PEM (A) o el PORC (B) sigui superior a 4.5, sinó l'assignatura quedarà suspesa. 

-          Únicament seran recuperables els apartats A i B 

-          En cas de plagi o qualsevol altra irregularitat es procedirà d'acord a la normativa acadèmica UVic-UCC.

A l'aula virtual de l'assignatura s'informarà de les dates de realització i lliurament de les diferents activitats d'avaluació, així com també dels criteris de correcció que s'apliquen. També de la concreció de les activitats i de les proves.

Metodologia

La metodologia és fonamentalment participativa i es basa en una combinació de:

Metodologia Percentatge d'ús
Aprenentatge basat en casos clínics (ACC) 22 %
Tallers / laboratoris 41 %
Classes magistrals / seminaris 33 %
Simulació 4 %

Bibliography

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

No trobes el que busques?

Contacta'ns

Si tens algun dubte, nosaltres tenim la resposta

Contacte