Titulació
Medicina
Assignatura
La Reproducció Humana
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
4
Crèdits
9,0
Semestre
Anual
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G15, presencial, tarda | català | Maria Elena Carreras Moratonas |
G55, presencial, tarda | català | Maria Elena Carreras Moratonas |
Professorat col·laborador
- Arzanzu Montserrat Montells Llaberia
- Carlota Rodo Rodríguez
- Fèlix Bosch Llonch
- Mireia Vargas Buján
- Nerea Maiz Elizaran
- Susanna Vilaseca Giralt
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 3. Salut i benestar
Objectius
Els objectius d'aquesta assignatura es defineixen específicament en el pla de treball d'acord amb els resultats d'aprenentatge de cada bloc de contingut.
Resultats d'aprenentatge
- Coneix la gametogènesi, fecundació i implantació.
- Coneix les bases de la contracepció de baix risc i de les tècniques de reproducció assistida.
- Coneix l'embaràs i els parts normal i patològic. Puerperi.
- Coneix les principals malalties que apareixen durant la gestació, especialment els trastorns hipertensius de l'embaràs i el part prematur
- Adquireix bases de perinatologia.
- Reconeix, diagnostica i orienta l'abordatge de les principals patologies ginecològiques, tant pel que fa a l'úter, com a l'ovari, com a la vulva i el sol pelvià.
- Reconeix, diagnostica i orienta l'abordatge de les principals patologies mamàries.
- Reconeix, diagnostica i orienta l'abordatge de les principals patologies infeccioses en els diferents òrgans i aparells i durant la gestació.
- Explora l'embaràs i en fa el seguiment.
- Coneix els principals grups de fàrmacs, dosis, vies d'administració i farmacocinètica. Interaccions i efectes adversos.
- Comprèn correctament els processos de prescripció i farmacovigilància.
- Coneix la farmacologia dels diferents aparells i sistemes. Fàrmacs analgèsics, antineoplàsics, antimicrobians i antiinflamatoris.
- Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió: dol perinatal, sexologia, seguretat de pacient, violència obstètrico-ginecològica, alletament matern i agressions sexuals.
- Analitza les capacitats personals i professionals pròpies en relació amb diferents àmbits de la pràctica professional.
- Defineix objectius d'aprenentatge propis i dissenya processos de desenvolupament coherents i realistes amb aquests objectius i amb el temps de què disposa.
- Identifica les seves pròpies necessitats formatives i sap organitzar el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia en tot tipus de contextos (estructurats o no).
- Comunica coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions de manera clara i precisa a tot tipus d'audiències (especialitzades o no).
Competències
Generals
- Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
- Ésser capaç de formular hipòtesis i de recollir i valorar de manera crítica la informació per poder resoldre problemes seguint el mètode científic.
- Reconèixer el paper d'un mateix en equips multiprofessionals i assumir el lideratge quan sigui apropiat, tant en el subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
- Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional d'un mateix i donar una importància especial a l'aprenentatge autònom de coneixements i tècniques nous i a la motivació per la qualitat.
Específiques
- Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
- Comprendre i reconèixer els agents causants i els factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de les malalties.
- Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament i aplicar els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
- Exercir la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seves creences i cultura.
- Plantejar i proposar mesures preventives adequades a cada situació clínica.
- Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.
Bàsiques
- Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
- Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.
Continguts
- Gametogènesi, fecundació i implantació
- Desenvolupament i estructura de la placenta, membranes i líquid amniòtic
- Diagnòstic de la gestació
- Durada de la gestació
- Modificacions fisiològiques durant la gestació
- Desenvolupament del fetus
- Trastorns del creixement fetal
- Estudi anatòmic-clínic de la pelvis
- Estàtica fetal
- Control de la gestació
- Criteri de gestació de risc
- Mètodes de control i diagnòstic durant la gestació
- Patologia de l'embaràs
- Patologia mèdica associada a la gestació: estats hipertensius i part prematur.
- Fetge i embaràs. Trastorns hematològics. Alteracions dermatològiques
- Patologia infecciosa i malalties de transmissió sexual
- Assistència al part normal i per cesària
- Inducció al part
- Puerperi normal i patològic
- El fetus com a pacient i cirurgia intrauterina
- Patologia ginecològica benigna
- Patologia ginecològica oncològica
- Patologia de sol pelvià
- Procés de fertilitat: anticoncepció i reproducció assistida
- Patologia més freqüent de la mama
- Nocions de : dol perinatal, sexologia, seguretat del pacient, violència obstètrico-ginecològica, alletament matern i agressions sexuals.
Avaluació
L'estructura d'avaluació d'aquesta assignatura es porta a terme de manera continuada i combina una avaluació més centrada en els coneixements i els continguts treballats, i una altra que integra la valoració de les habilitats, aptituds i actituds esperades com a resultats d'aprenentatge.
Es realitzarà a partir de les següents instruments d'avaluació i en els percentatges que s'indiquen:
Avaluació continuada
- 25% Registre de les tasques realitzades en el marc de la resolució dels ACC i el treball col·laboratiu. (C)
- 20% Prova d'aprofitament pràctic de les ACC (B)
- 10 % Registre de la participació activa als tallers (D)
- 5 % Informe de pràctiques de simulació (E)
Avaluació final
- 40 % Prova final de coneixements de l'assignatura (PEM) (A)
Altres criteris d'avaluació
- Per tal de poder ser avaluat de l'assignatura cal tenir una assistència mínima del 80% de les sessions de casos clínics (ACC).
- Per superar l'assignatura cal obtenir un 5 de la mitjana ponderada dels apartats A + B. Només es realitzarà mitjana de l'assignatura quan el PEM (A) o el PORC (B) sigui superior a 4.5, sinó l'assignatura quedarà suspesa.
- Únicament seran recuperables els apartats A i B
- En cas de plagi o qualsevol altra irregularitat es procedirà d'acord a la normativa acadèmica UVic-UCC.
A l'aula virtual de l'assignatura s'informarà de les dates de realització i lliurament de les diferents activitats d'avaluació, així com també dels criteris de correcció que s'apliquen. També de la concreció de les activitats i de les proves.
Metodologia
La metodologia és fonamentalment participativa i es basa en una combinació de:
Metodologia | Percentatge d'ús |
---|---|
Aprenentatge basat en casos clínics (ACC) | 22 % |
Tallers / laboratoris | 41 % |
Classes magistrals / seminaris | 33 % |
Simulació | 4 % |
Bibliography
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.