UManresa estrena les instal·lacions del Centre d'Innovació en Simulació a la Clínica Universitària
Les obres que han transformat la segona planta de la Clínica Universitària d'UManresa en un espai dedicat exclusivament a la simulació ja estan acabades. Les reformes, que han suposat una inversió d'un milio d'euros, han dotat la clínica d’unes instal·lacions equipades tecnològicament perquè s’hi puguin formar simultàniament fins a 120 persones. El Centre d’Innovació en Simulació (CISARC), amb un equip de quinze professionals, contribuirà a la formació d’estudiants del grau en Medicina però també d'altres graus de les facultats de Ciències de la Salut i de Ciències Socials d'UManresa, així com a alumnes de formació continuada. A més, s'hi impartirà formació a mida per a empreses, institucions i col·lectius que vulguin utilitzar la metodologia de la simulació.
L’ampliació de les instal·lacions del CISARC dona continuïtat a l’aposta de la Universitat per aquesta metodologia, que s’utilitza des dels anys 90 en el grau d’Infermeria i que s’ha estès de forma transversal al conjunt de la institució. Des de fa quatre anys, per exemple, s'imparteix el que en aquell moment va ser el primer màster universitari de l’Estat espanyol especialitzat en simulació, i aquest any s'ha creat una Càtedra de Simulació Clínica i Seguretat del Pacient que permetrà avançar en la recerca i la innovació en aquest àmbit.
El Centre d’Innovació en Simulació ocupa una superfície de 1000 metres quadrats, concentrats a la segona planta de la Clínica Universitària. Aquesta superfície es divideix en 8 unitats de simulació, que poden funcionar de manera simultània i disposen, a més de l'espai pròpiament de simulació, un altre de debriefing i una àrea de control tècnic, que es poden transformar en 50 escenaris diferents. Aquesta versatilitat permet que s’hi pugui fer docència tant en l’àmbit de les ciències de la salut com de les ciències socials.
Tecnologia puntera
Entre els equipaments del Centre d'Innovació destaca el sistema de gestió d’arxius d’imatge i so SimCapture, que permet documentar tota l’activitat de simulació per al seu ús posterior. També està dotat de càmeres de gravació ubicades tant als escenaris com als espais d’observació i anàlisi. Això permet estudiar tant la simulació com el procés metodològic que s’ha utilitzat i fer recerca a partir d’aquesta informació.
La simulació és una eina pedagògica d’aprenentatge i avaluació basada en la pràctica reflexiva-experiencial que suposa una transformació profunda en la manera d’entendre la formació dels professionals. En els espais de simulació, es recrea una situació molt similar a la real però segura, fet que la converteix en una eina amb moltes possibilitats en el desenvolupament professional de les persones i la consolidació i cohesió dels equips de treball. La recreació d’escenaris complexos permet posar diferents tipus de professionals en situacions molt semblants a les que hauran d’afrontar en el seu dia a dia, detectar errors i disfuncions, aprendre’n i corregir-los.
Les respostes de cada persona en concret davant d’una situació, així com les de la resta de l’equip, s’enregistren per a la seva anàlisi i avaluació posterior. La metodologia del debriefing pedagògic permet millorar l’experiència d’aprenentatge a partir de l’anàlisi de la pròpia actuació i la dels companys.
Notícies
Suspensió de classes per alerta de pluges i minut de silenci en record de les víctimes de la DANA
Atès l’avís de Protecció Civil i dels serveis d’emergència d’alerta de pluges torrencials en les pròximes hores, la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) ha decidit suspendre totes les classes i activitats docents des d’aquest mateix moment i al llarg de tot
La Facultat de Medicina incorpora 243 nous estudiants de nou accés i en suma 748, un 7% més que el curs passat
La Facultat de Medicina de la UVic-UCC enguany compta amb 243 estudiants de nou accés i suma un total de 748 estudiants matriculats als tres graus que s’hi imparteixen −Medicina, Audiologia General i Odontologia−, xifra que suposa un 7% més que el
Dídac Sotorra subratlla l’estreta relació entre la medicina i l’odontologia en la conferència d’inauguració de curs de la Facultat de Medicina
L’odontòleg Dídac Sotorra, titulat en el màster de Cirurgia Bucal i Implantologia Bucofacial per la Universitat de Barcelona i màster en Patologia Oral per la Universitat del País Basc, ha inaugurat aquest migdia el curs acadèmic 2024-2025 de la Facultat de Medicina de la Universitat
Francesc Roca-Ribas: “Volem que l’audiologia sigui percebuda com una branca de la ciència que estudia l’audició, l’equilibri i els trastorns relacionats”
El Dr. Francesc Roca-Ribas Sardà, llicenciat en Medicina i Cirurgia per la UAB (1977), és especialista en Otorrinolaringologia via MIR 1978-1981. Actualment, és vicedegà del grau en Audiologia General de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC i professor de l'assignatura d'Estructura i Funció de