Aprendre a ser metge en temps de pandèmia

Una estudiant de la Facultat de Medicina fent pràctiques al CHV

Aprendre a ser metge en temps de pandèmia

Enmig d’aquesta pandèmia de la covid-19, fer pràctiques de medicina és una experiència que, probablement, molts estudiants de la Facultat de Medicina de la UVic-UCC recordaran per sempre més. Durant aquest darrer any, la manera de treballar als hospitals i als centres d’atenció primària ha canviat, en bona part condicionada per unes excepcionals mesures de seguretat, uns protocols molt estrictes i un increment de les consultes a distància. Ho han pogut comprovar en persona 25 alumnes de 4t curs de la Unitat Docent Territorial (UDT) Vic i 26 alumnes de la UDT Manresa durant les pràctiques que han fet del 18 de febrer al 24 de març a diferents centres de Catalunya.

“Ha sigut diferent, al no veure el pacient i no estar tant en contacte amb ell com a una li agradaria fa que l’experiència sigui ‘menys real’”, opina Marina Puig, estudiant que ha fet les pràctiques a l’atenció primària, al CAP de Centelles. “No obstant això, m’ha encantat veure un CAP durant una pandèmia, perquè et fa recordar la importància dels metges de capçalera, o metges de trinxera, o metges 4x4, que són el primer nivell i han de filtrar tots els pacients per tal que els que sí ho necessiten acudeixin a l’especialista”, afegeix.

A l’atenció primària la manera de treballar ha canviat. “Pot semblar irònic, però no m’imaginava que el 70% del temps es farien visites telefòniques”, explica Puig, que durant les pràctiques ha acompanyat el doctor que tenia assignat, ha fet ecos un dia a la setmana (de la tiroides, reno-vesical i reno-vesical prostàtica) i també ha tingut temps de veure puntualment altres serveis com el d’infermeria, el de pediatria i el de ginecologia amb la llevadora. “He vist cures amb infermeria, he punxat alguna vacuna de la covid, intramuscular, i he estat a la consulta de pediatria diversos dies, cosa que m’ha encantat: miràvem els reflexos dels nadons, comprovàvem que la talla, el pes i el perímetre cranial fos correcte... A pediatria hi havia molta més visita presencial i crec que per això també m’ha agradat més”, comenta Puig.

Expectatives complertes

Joaquim Femenia, estudiant de l’UDT Manresa que ha fet pràctiques de medicina interna a l’Hospital de dia d’Althaia, explica que la seva tasca s’ha centrat en realitzar “moltes valoracions geriàtriques integrals i sobre temes de fragilitat, així com exploracions de tot tipus”. Segons ell, “no es pot passar per alt a cap nivell l’impacte de la pandèmia sobre el sistema sanitari en general”. “On jo he estat no visitàvem pacients amb infecció per covid-19, però sí que érem conscients de l’impacte que suposava en altres serveis de l’hospital o a atenció primària”.

Una de les coses que més ha sorprès en positiu a aquest estudiant és “el nivell de detall i la cura en els tractaments que es porten a terme a l’Hospital de dia, així com l’atenció integral del pacient independentment del motiu de derivació”. Femenia assegura haver-se sentit respectat i acceptat pels pacients i “extremadament content” amb el seu doctor: “Ha fet grans esforços per intentar ser didàctic tenint en compte les limitacions i les carències pròpies d’un estudiant de 4t”. La seva valoració final de les pràctiques és del tot satisfactòria. “He arribat a entendre amb molta més profunditat algunes patologies que ja havia estudiat; posar-les en context i allunyar-les de l’àmbit purament acadèmic m’ha agradat molt. Aquestes pràctiques han complert amb escreix les meves expectatives”, comenta Femenia.

Circumstàncies diferents

La pandèmia ha obligat els estudiants de la Facultat de Medicina a utilitzar en les seves pràctiques tots els equips de protecció individual (EPI) que els han sigut proporcionats pels diferents centres i a seguir totes les mesures de protecció. Han hagut de fer-se una prova PCR abans de les pràctiques i equipar-se amb casaca i pantalons, a més a més de la mascareta, ja que no podien dur només la bata a sobre el seu vestit.

La coordinadora de la UDT Vic creu que la pandèmia “els ha permès conèixer un tipus específic de pacients, com són els pacients covid, i ser conscients del que suposa treballar en un context de pandèmia on s’ha de ser molt rigorós en les mesures de protecció”. “Són uns aprenentatges que en situació de normalitat no haguessin tingut”, subratlla Roger.

Jordi Aligué, coordinador de les pràctiques a la UDT Manresa, comenta que “tot i les dificultats actuals, les pràctiques han estat valorades molt positivament pels estudiants”. Malgrat reconèixer que “tot és molt més senzill quan no hi ha pandèmia”, aquesta situació “és una oportunitat per veure unes circumstàncies clíniques i socials que els poden servir d’experiència en un futur”, apunta Aligué. El coordinador de la UDT Manresa reconeix que als centres d’aguts o als hospitals d’atenció intermèdia els estudiants han percebut menys contacte de l’habitual amb els familiars dels pacients per les restriccions de visites hospitalàries ocasionades per la pandèmia. “D’altra banda, en l’atenció primària ha augmentat el número habitual de trucades telefòniques i han disminuït les visites presencials”, afegeix.

Tant Roger com Aligué destaquen que, malgrat la pandèmia, des de la Facultat de Medicina i des del mateix deganat “s’ha intentat al màxim possible que es fessin les pràctiques, perquè els alumnes tenen moltes ganes de fer-les, és quan més gaudeixen”. Aligué destaca que ha estat un gran aprenentatge i una oportunitat: “L’experiència amb la pandèmia els servirà per a més endavant i per aprendre de situacions de gravetat com aquesta”.

Repartits per diversos centres

A l’hora de fer les pràctiques, els 25 estudiants de la UDT Vic s’han repartit per diferents centres col·laboradors: 2 a l’Hospital Sant Jaume de Manlleu (atenció primària), 7 al Consorci Hospitalari de Vic (hospital d’aguts), 4 a l’Hospital Universitari de la Santa Creu (atenció intermèdia), 1 al CAP de Centelles, 1 al CAP de Manlleu, 1 al CAP de Tona, 1 al CAP de Torelló, 3 al CAP Vic Nord i 3 a Serveis de Salut Integrats del Baix Empordà (2 a Palamós Gent Gran, centre de cures intermèdies, i 1 a l’Hospital de Palamós d’aguts).

Dels 26 estudiants de la UDT Manresa, 6 han fet les pràctiques a Althaia (medicina interna, oncologia, pneumologia, cardiologia i hematologia), 3 a l’Hospital Sant Andreu (geriatria), 1 al Centre Sanitari del Solsonès, 1 a l’Hospital Sant Joan de Déu de Martorell (endocrinologia, pneumologia i toco-ginecologia), 1 a l’Hospital de la Cerdanya, i 13 a l’ICS Bages i Moianès. Aquests últims s’han repartit entre l’EAP Moià-Castellterçol (1), l’EAP Plaça Catalunya de Manresa (1), EAP Sagrada Família de Manresa (1), EAP Navarcles-Sant Fruitós-Santpedor (2), EAP Sant Joan de Vilatorrada (2), EAP Artés (2), EAP Sant Vicenç de Castellet (2), i EAP Navàs-Balsareny (2).

Aquestes pràctiques han correspost a la Pràctica Clínica II i són de caràcter general. “Els estudiants han d’aconseguir unes competències quant a realització d’històries clíniques, anamnesi, exploració física, han de poder fer una orientació diagnòstica del pacient i han de poder planificar les proves complementàries que farien”, explica Núria Roger, coordinadora de les pràctiques de la UDT Vic. Com que són alumnes de 4t curs, “els coneixements que tenen de totes les assignatures de 3r i 4t els permeten treballar amb diferents tipus de pacients”, puntualitza. A l’Hospital Universitari de Vic, per exemple, els estudiants han rotat per medicina interna, pneumologia, endocrí i han fet estades puntuals als serveis de pediatria. “Durant aquest període -afegeix Roger- també hem tingut alumnes de 3r que han fet estades puntuals a cardiologia i a nefrourologia, com a pràctiques específiques”.

Mentre els alumnes fan les pràctiques tenen un col·laborador docent assignat i un tutor acadèmic que fan el seguiment conjunt de l’evolució de l’estudiant, i una avaluació conjunta aplicant la metodologia “minicex”; és a dir, avaluació estructurada de la pràctica clínica. A l'acabar les pràctiques, els estudiants han de fer un portafoli i a final de curs realitzen l’Avaluació Clínica Objectiva i Estructurada (ACOE).

 

Contacta'ns

Si tens alguna qüestió, nosaltres tenim la resposta

Contacte