Skip to main content

La Facultat de Medicina enceta la seva tercera setmana de docència cent per cent en línia

Una alumna de la Facultat estudiant des de casa

La Facultat de Medicina enceta la seva tercera setmana de docència cent per cent en línia

Dues setmanes després del pas a la docència online arran de la suspensió de l’activitat acadèmica presencial pel coronavirus, el grau en Medicina, com la resta de graus de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), continua les classes a través de diversos recursos i plataformes digitals, amb el Campus virtual com a eix central de relació i contacte entre el professorat i l’alumnat. El canvi es va fer arran de la declaració del Govern de Catalunya demanant el confinament de la ciutadania per l’emergència sanitària del COVID-19 i es va implantar ja el primer dia d’entrada en vigor de les mesures. En el cas de la Facultat de Medicina, tot l’alumnat des de primer fins a tercer curs segueix les classes a través de la plataforma Zoom, on es duen a terme en l’horari presencial habitual.

El mateix recurs es fa servir per als diferents tallers i sessions d’anàlisi de casos clínics, entre d’altres, mentre que l’eina col·laborativa Microsoft Teams permet realitzar tutories i facilita el contacte directe entre docent i alumne. El professorat també utilitza el Moodle per fer arribar a l’estudiantat tot el contingut de les diverses assignatures i sessions.

En el cas de tercer curs, el repte és doble, perquè en el marc del desplegament del grau aquesta és la primera vegada que a la Facultat s’imparteix l’assignatura de “Sistemes de Provisió, processament i eliminació III: Aigua, Electròlits i Excreció”, és a dir, el temari dedicat a nefrologia i urologia, que acaba el proper 3 d’abril. En aquest context, l’alumnat de tercer va fer arribar la setmana passada una carta d’agraïment al professorat d’aquesta assignatura: “Estan al peu del canó cada dia lluitant pel benestar dels seus pacients i en una època molt complicada, i malgrat tot ens reben cada tarda amb tot el material preparat, una gran professionalitat i motivació, i ens transmeten aquesta actitud dia a dia”, diuen els estudiants.

Balanç positiu de la primera quinzena

Més enllà del grau en Medicina, la resta de facultats i graus de la UVic-UCC també s’han anat adaptant al nou context de docència virtual: “Tenim assignatures de molts tipus, i algunes han implicat canvis profunds i complexos, i tant els docents com els estudiants han mostrat una gran predisposició per adaptar-se a la nova situació”, valora el vicerector de Professorat, Albert Juncà, que fa un balanç molt positiu d’aquests primers quinze dies.

Juncà explica que “com que l’escenari d’aturada de classes presencials es veia provable, dies abans que passés des del Rectorat ja es va començar a treballar per afrontar la situació”, i és per això que el mateix dia en què es va anunciar la suspensió de la docència presencial “tot el professorat ja va rebre les primeres indicacions, que s’han seguit transmetent via deganats i caps d’estudi de forma constant”. Per al vicerector, ha estat essencial “que cada ensenyament hagi estudiat quines eren les millors adaptacions per al seu cas concret” i que l’Àrea de les TICUnitat de Suport a la Docencia i el Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica (VOA) hagin “treballat a fons per donar resposta a les necessitats formatives del professorat de manera ràpida i concreta”.

Juncà afirma que “els docents han respost de manera modèlica al nou context i treballen per mantenir tant com sigui possible la planificació acadèmica prevista”. El vicerector recorda que el principal canvi que s’ha hagut d’afrontar ha estat metodològic (el pas de la presencialitat a la virtualització) i que també ha estat “l’alta capacitació pedagògica dels nostres docents” el que ha contribuït a fer-ho possible en bona mesura. Part de les activitats, les de caire més pràctic, s’han hagut de reorientar o, en alguns casos, posposar-se per mes endavant. Els professors de moltes assignatures que depenen d’un entorn físic com ara els laboratoris “han hagut d’aguditzar l’enginy, la creativitat i l’expertesa docent”, afirma.

Per facilitar al màxim el salt a la docència en línia, s’ha elaborat una sèrie de materials, recursos i indicacions adreçades al professorat aglutinats en una guia que, segons la vicerectora d’Ordenació Acadèmica, Cristina Vaqué, “recull les bones pràctiques a l’hora de plantejar alternatives online a les activitats docents presencials”. De forma periòdica, a més, s’organitzen sessions virtuals de suport a la docència adreçades al professorat, on es plantegen dubtes, alternatives, casos d’èxit i solucions en aquest sentit.

Resposta modèlica de l’alumnat

La resposta de l’alumnat al nou context també ha estat bona, afirma Juncà, que recorda que “molts ja estaven familiaritzats amb els entorns virtuals i les seves dinàmiques. El vicerector explica que l’assistència i l’actitud a les classes és alta i la resposta als fòrums i activitats proposades és massiva a la majoria d’assignatures. “Hem constatat que l’activitat i la connectivitat dels estudiants a les aules virtuals s’ha disparat”, afegeix.

A l’eina col·laborativa Microsoft Teams que, entre altres, professors i alumnes utilitzen per fer tutories, es registren més de 7.000 missatges i una mitjana de 300 videotrucades diàries. Pel que fa a l’ús del Campus virtual, “el trànsit ha augmentat significativament perquè, malgrat hi entren el mateix nombre de persones, aquestes hi estan connectades molt més temps del que era habitual, perquè el treball no el fan a les aules físiques sinó a les virtuals”, explica Joan Busquiel, director de l’Àrea TIC.

“Adaptar la docència d’un dia per l’altre sense saber fins a quan s’allargarà crea un neguit a tothom i suposa una càrrega de feina extra”, reconeix el vicerector de Professorat, que recorda que molts docents han de fer front a aquest repte tenint cura dels fills o de persones grans. Tanmateix, assegura Juncà, la sensació que es palpa també és de satisfacció en veure “com hem estat capaços en un temps record d’adaptar bona part de les assignatures al format no presencial”. Per al vicerector, aquest salt inesperat a la docència virtual que la Universitat s’ha vist obligada a fer “ens haurà servit per espolsar-nos algunes pors per, en un futur, tenir clar de quina manera els recursos de la docència no presencial poden ser un molt bon complement a la presencial”.

Have you found what you are looking for?

Contact us

We are ready to answer any questions that you may have

Contact